Simptom dan Petanda Anda Hamil (Bahagian 2)

Bismillahirrahmairrahim
Assalamualaikum w.b.t

Ha..hari ni kita cerita sambungan simptom untuk anda2 yang suspek diri tu hamil atau x ye. Harap2 ada la rezeki kan.



7. Kulit
Paling ketara yang ibu-ibu akan perasan adalah perubahan pada kulit. Waktu hamil anak pertama, kulit muka saya jadi berseri-seri dan sekata. Waktu hamil anak kedua, kulit jadi kering sedikit. Belakang lutut dan di bahagian yang berlipat seperti belakang lutut pula akan terbentuk garisan hitam, seolah-olah kulit kita berdaki. Perkara ni normal, terjadi disebabkan perubahan pada hormon tubuh ibu.

8. Rambut
Biasanya rambut akan menjadi semakin lebat, hitam dan berkilat. Ini pun terjadi sebab perubahan hormon tubuh ibu. Lepas bersalin nanti, hormon akan berubah lagi dan rambut akan mula gugur.

9. Gusi Sensitif dan Berdarah / Kejang Kaki
Juga berlaku disebabkan kekurangan kalsium. Pastikan ibu-ibu yang mengalami gusi berdarah atau kejang kaki dapatkan kalsium yang secukupnya iaitu 1200mg sehari seperti yang dicadangkan oleh pakar nutrisi. Atasinya dengan Ostematrix tau.

10. Keputihan
Salah satu tanda perubahan hormon. Tapi ibu-ibu tak perlu risau. Selagi keputihan tersebut tak berwarna hijau, tak berdarah, tak menyakitkan dan tak berbau, biasanya tak ada masalah. Bagaimanapun, jika berlaku salah satu seperti yang disebutkan atau ibu merasa tak selesa dengan keputihan yang banyak, boleh dapatkan rawatan di hospital atau klinik.

11. Stretchmark
Stretchmark berlaku apabila kapilari darah dalam kulit pecah akibat pengembangan kulit melebihi tahan kenyal. Akibatnya timbut kesan merah di kulit dan kulit rasa gatal seperti terbakar. Ha, yang ni amalkan ESP. Lepas bersalin amalkan Vitamin E pula ye.

12. Emosional
Haa, yang ni rasanya semua ibu alami. ati tiba-tiba bertukar jadi tisu. Haha. Usik sikit, mengalir air mata. Tak gitu? Saya ada sikit emosional masa hamil. Dari segi perubatan, emosional ni terjadi sebab hormon berubah. B Complex membantu menstabilkan emosi dan menyediakan asid folik yang membantu untuk tumbesaran janin. 

{Sumber}



Sekarang ni Shaklee tengah baik hati buat promosi untuk Vitamin "Prenatal" dan "Postnatal" iaitu amat sesuai untuk wanita sudah berkahwin yang merancang untuk hamil, sedang mengandung, berpantang atau menyusukan bayi. Siap dapat diskaun 5% untuk yang mendaftar ahli lagi tau. Free Vitalea lagi. Adui..banyak tol promosi yang diberi. Nak info lebih lanjut cari zati ye =)


Yunez Izzati
012-6720464
SID Tip Top & Meletop!

0 comments:



Catat Ulasan