Simptom dan Petanda Anda Hamil (Bahagian 1)

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t

Mana-mana ibu yang pernah hamil tentu perasan badan akan berubah macam-macam. Kadang-kadang rasa macam tak kenal tubuh sendiri kan. Jom nak share sikit apa perubahan yang biasa berlaku pada badan ibu yang sedang hamil.



1. Letih
Biasanya berlaku pada trimester pertama. Ketika ini badan sedang bekerja keras untuk memastikan perkembangan embrio, sebab tu badan rasa sangat letih walaupun tak buat apa-apa. Pengalaman mengandung kali pertama, saya mengalami keletihan yang teramat sangat. Perkara mudah seperti mandi pun sangat meletihkan, sampai saya perlu rehat 10-15 minit lepas mandi sebelum saya mula bersiap.

2. Payudara Sensitif
Ada ibu yang mengalami payudara sensitif sepanjang kehamilan, ada yang alaminya cuma ketika trimester tertentu. Saya alami payudara sensitif ketika hamil anak sulung. Sangat sensitif sampai saya terpaksa beli pakaian dalam baru yang kurang menyakitkan.

3. Sesak Nafas
Yang ni saya alami ketika trimester pertama dua-dua kehamilan. Walaupun saya tak menghidap asma, tapi ada masanya saya rasa sesak sangat nafas sampai terfikir nak berkejar ke klinik. Tapi biasanya tak lama. Paling lama dalam 2 jam. Lepas tu saya ok. Ada ibu-ibu yang lebih teruk, perlu ke hospital untuk dapatkan rawatan asma.

4. Mual, Loya, Alahan, Morning Sickness
Walaupun namanya morning sickness, tapi loya dan mual tu tak terhad pada waktu pagi saja. Tengahari, petang sampai ke malam pun boleh rasa loya mual-mual. Waktu hamil anak sulung, saya ada alahan sikit. Hidung jadi sangat sensitif dengan bau, salah bau terus loya. Tapi alhamdulillah saya tak alami muntah-muntah. Selama 4 bulan saya tak jejak kaki ke dapur sebab tak tahan bau dapur. Hamil anak kedua Alhamdulillah tak ada masalah alahan langsung. Selera makan pun ok.

5. Sembelit
Sembelit ketika hamil biasa berlaku. Salah satu puncanya sebab kekurangan kalsium. Kalsium dari pemakanan kita disalurkan kepada bayi, jadi ibu akan kekurangan kalsium menyebabkan sembelit. Lagi satu punca sembelit ketika hamil adalah kurang minum air. Nanti saya cerita dalam point seterusnya.

6. Kerap Buang Air Kecil
Dengan kehadiran bayi dalam rahim, saiz rahim yang membesar akan menyebabkan pundi kencing terhimpit. Pundi kencing yang terhimpit menyebabkan kapasiti urin yang mampu ditampung semakin rendah. Oleh sebab kerap sangat buang air kecil, ada ibu-ibu yang kurangkan minum air untuk elak kerap kencing. Kurang minum air boleh menyebabkan sembelit.

{Sumber}

Nantikan sambungan seterusnya tau. Zati akan bantu anda melalui pengalaman berharga ni dengan hati yang lebih riang gembira dan bertenaga.

Yunez Izzati
012-6720464
SID Tip Top & Meletop!

0 comments:



Catat Ulasan