Kenali Punca dan Cara Legakan Sembelit

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t

Siapa seminggu hanya 2 atau 3kali melawat tandas sila angkat tangan!!! Tu petanda anda alami sembelit tau. Jangan ambil mudah sebab toksin tak dikeluarkan dari badan dan boleh menyumbang kepada kanser. Tak pun sebab banyak toksik anda makanla produk kurus, kulit semua lambat nampak kesan kan. Jom kenali punca sembelit.

1. Kekerapan pengambilan makanan "segera"

Makanan segera atau "fast food" merupakan gaya hidup masa kini kerana ianya cepat dan mudah didapati pada harga berpatutan. Akan tetapi, kandungan pengawet dan nutrien yang tidak seimbang boleh menyumbangdan cara atasi kepada masalah sembelit.
2. Kurang minum air

Badan terdiri daripada 75-80% air dan kebanyakan daripada kita tidak minum air yang cukup. (Pakar mengesyorkan 8 gelas sehari.) Oleh itu, apabila mendapat najis ke rektum, kelembapan sedikit tinggal di dalamnya diserap oleh rektum dan jumlah yang mencukupi untuk penghadaman yang baik dan memudahkan pergerakan hempedu.
3. Kurang bersenam atau tidak aktif.

Orang-orang yang tidak menjaga diri dari segi fizikal, cenderung untuk mudah sembelit kerana kurangnya pergerakan fizikal yang membantu meningkatkan kadar metabolisma. Kemudian apabila bersenam, keinginan untuk minum adalah lebih tinggi untuk mengganti cecair yang keluar melalui perpeluhanan.
4. Kehamilan dan berpantang

Wanita hamil dan berpantang mengalami sembelit disebabkan oleh perubahan dalam keseimbangan hormon di dalam badan dan juga kerana tekanan rahim, usus dan rektum yang berubah. Dia harus menyerap lebih banyak air dan makanan yang tinggi serat. 

5. Kekurangan serat dalam diet

Serat makanan yang juga dikenali sebagai julap menjadi sebahagian besar mendapat dari pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Cara yang paling mudah untuk menggabungkan ini ke dalam gaya hidup anda adalah dengan meningkatkan kuantiti buah-buahan dan sayur-sayuran dalam menu anda.

Cadangan pengambilan makan yang sihat adalah:1/4 kabohidrat (nasi, roti)1/4 protein (ayam, ikan, daging, telur)2/4 sayur-sayuran.
Manakala pada waktu senggang dikala anda inginkan snek adalah digalakkan untuk mengambil buah-buahan berbanding biskut.


PENYELESAIAN SEMBELIT




Jika anda kurang "rajin" kerana sebab2 tertentu atau dah cuba tapi masih jarang ke tandas zati nak rekemen 2 "julap" lembut produk Shaklee. InsyaAllah jika anda makan sebelum tidur bangun pagi dah tahu mana tempat nak dituju. Produk tersebut adalah "Ostematrix" dan "Herblax". Jangan risau, sesuai untuk semua peringkat mengikut dos yang dicadangkan.

Yunez Izzati
012-6720464
SID Tip Top & Meletop!

0 comments:



Catat Ulasan