Kenali Punca Lewat Hamil

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t


Ramai pasangan moden yang berkahwin tapi lambat dikurniakan cahaya mata. Malah begitu ramai pasangan di luar sana yang belum dikurniakan anak walaupun telah bertahun-tahun berumahtangga. Tanpa kita sedar, teknologi canggih serba moden boleh mempengaruhi kesuburan suami dan isteri. Malah, kepercayaan karut yang tidak berasaskan sains kesihatan turut merendahkan risiko tidaksubur di kalangan pasangan suami isteri.
Gambar ihsan Google


1. Pelincir yang SalahTahukah anda menggunakan pelincir yang salah semasa mengadakan hubungan intim boleh mengurangkan peluang untuk hamil? Semua gel pelincir boleh rosakkan sperma. Cara terbaik untuk baiki hubungan, tingkatkan pelincir semulajadi anda. Lakukan lebih banyak foreplay sebelum memulakan seks. Seterusnya lebih banyak pelincir semulajadi terhasil untuk bantu sperma terus hidup.

2. Simpanan sperma.Ada pasangan silap tanggapan bahawa dengan mengelakkan hubungan seks dalam masa sebulan dapat menjimatkan sperma. Ini adalah silap besar! Memang benar, jika simpan sperma, anda mungkin lebih banyak waktu diperlukan. Tetapi kebanyakan sperma sudah lemah dan lembap serta tidak mampu senyawakan telur wanita. Untuk hamil, sperma yang segar diperlukan.

3. Vitamin C.Sangat bagus untuk tingkatkan kesuburan. Ia boleh memperbaiki cecair serviks. Cecair ini berfungsi mengangkut sperma ke dalam serviks dan ke rahim. Tanpanya sperma tak mampu hidup lebih lama. Namun jangan ambil berlebihan sebab dikhuatiri akan  menyebabkan kekeringan serviks pula. Dinasihatkan ambil tidak lebih 1000mg vitamin C setiap hari.

4. Tekanan. Bila ada yang bertanya dan mengatakan “relaks la” ini sebenarnya akan menambah lagi tekanan. Lakukanlah terapi ketawa daripada paksa diri untuk bertenang. Tekanan boleh menyebabkan penghasilan ovumdan sperma yang tidak berkualiti.

5. Makanan. Wanita yang hamil tahu apa makanan yang patut dijauhi, tetapi wanita yang sedang cuba untuk hamil tidak tahu hal ini. Contohnya, jauhkan ikan yang mengandungi merkuri yang sangat tinggi namun jangan elak semua ikan kerana ada ikan yang yang kaya dengan protein, vitamin D dan asid lemak Omega-3 yang bagus.

6. Minuman berkafein.Ada kajian mengatakan secawan kopi sehari sudah cukup memgurangkan peluang sehingga 50% wanita untuk hamil dalam tempoh 12 bulan. Jadi, pengemar kopi sila ambil perhatian ya.

7. Ubat-ubatan yang mesti dijauhi orang lelaki.Ada ubat-ubatan yang biasa diambil oleh lelaki seperti ubat rawat ulser, masalah gastrik juga ubat tekanan darah tinggi ada kesan buruk pada pengeluaran sperma juga kesuburan. Amalkan vitamin lebih baik, contohnya zinc complex, C dan E yang mengandungi selenium.

{Sumber}

Tetapi jika anda tercari-cari suplemen yang sesuai untuk membantu meningkatkan peluang kesuburan jangan lupa cari zati ye.

Yunez Izzati012-6720464SID Tip Top & Meletop!

0 comments:



Catat Ulasan