Misi Turunkan Berat Badan Selepas Bersalin

Bismillahirrahmanirrohim
Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah 13feb yang lepas saya telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat dan sempurna sifat. Semoga menjadi anak yang soleh dan menjadi sebahagian saham mama dan ayah untuk hari akhirat kelak.


8 bulan da baby ye..


Di sebalik berita gembira ini, terdapat kesan akibat senangnya hati apabila disebut maka wujudlah makanan tersebut semasa mengandung, (bunyi cam mintak dari ajaib pun ada kan =p) maka kesannya bolehlah dinilai selepas anda bersalin ye. Almaklumlah, kita mengamalkan konsep rezeki anak jangan ditolak. Peningkatan kegembiraan adalah 13kg, manakala penurunan jarum timbang hanya 9kg..oh, tidak!!!..

Perkembangan ini hendaklah dikawal sebaiknya. Tapi, pilihan yang diambil hendaklah selamat, berkesan dan semulajadi. Saya mengambil keputusan untuk memilih esp + alfalfa + lecithin sebagai pemangkin dalam usaha menurunkan berat badan. Sebagai seorang penggemar tegar nasi, adalah agak mustahil untuk saya mengelakkannya. Jadi, saya menggunakan strategi bersarapan dan makan malam hanya dengan sesudu esp.  Manakala nasi hanya dinikmati pada waktu makan tengahari sahaja..sobbbs..bye nasi..




Walaupun hanya secawan esp, nafsu makan yang buas bak pak belang kebulur tu telah berjaya dikawal kerana ianya mampu untuk menampung keperluan perut dan badan sehingga waktu tengahari. Manakala jika makan malam, kadangkala saya masih merasa tidak kenyang dan masih mencari kudapan. Tidak lagi sejak saya mengamalkan esp pada waktu makan malam. Bangun pagi juga terasa lebih ceria.





Pengambilan alfalfa membantu menyingkirkan toksin dan membantu proses penghadaman. Manakala lecithin pula berfungsi untuk menyingkirkan, memecah dan membakar lemak-lemak tepu dalam badan dan pemakanan seharian. Set ni selamat ye untuk ibu menyusu. Tak mengganggu proses penyusuan sama ada susu berkurangan jika teknik yang betul dilakukan. 

Selepas sebulan, kerjasama dari timbang digital di klinik menunjukkan penurunan berat sebanyak 3kg. Biar lambat asal selamat. Ni yang lagi semangat nak teruskan. Untung-untung boleh cecah berat masa sekolah menengah dulu ke, hihi. Jangan lupa juga untuk melakukan senaman untuk menghasilkan bentuk tubuh yang lebih pejal.


Yunez Izzati
0126720464
SID tip top & meletop!
Cod area bkt kapar, meru, setia alam, aman perdana, puncak alam, kapar, klang dan kawasan berhampiran

0 comments:



Catat Ulasan