Membazir Ke Beli Suplemen?

Bismillahirrahmanirrohim
Assalamualaikum w.b.t


Suplemen adalah makanan tambahan yang membekalkan nutrisi keperluan tubuh seperti nutrisi yang kita peroleh daripada pemakanan seharian. Bagaimanapun, suplemen (makanan tambahan) tidak boleh menggantikan makanan harian, tidak boleh mengubati, mendiagnos dan mencegah penyakit. Sebaliknya suplemen (vitamin, mineral, herba etc) boleh diambil untuk membantu proses penyembuhan penyakit berlaku dengan lebih cepat dan berkesan.




Kenapa kita perlukan Suplemen?
  • Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan badan seperti dari suhu tinggi, cahaya matahari
  • Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. hakikatnya nutrien hanya boleh didapati dari pemakanan.
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain.
  • Mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam dan merokok
  • Rutin pemakanan yang tidak seimbang.
  • Gangguan penyerapan nutrien dari makanan akibat pengambilan gula, garam dan kafein secara berlebihan
Akan tetapi, adakah khasiat yang diperoleh mencukupi? Sebagai contoh, sebiji Vitamin C Shaklee bagus untuk sistem imun, penghasilan kolagen dan kulit sihat mempunyai khasiat 7biji oren dengan harga lebih kurang 50sen. Sila tunjukkan lokasi yang menarik untuk saya berbelanja 7biji oren dgn harga tu ye. Kalau xdapat anda belanja saya, hihi..

Tiada masalah jika anda yakin anda mendapat nutrisi secukupnya untuk menampung keperluan tubuh dgn gaya hidup dan pemakanan seimbang, "TAHNIAH", anda memang hebat! Anda tidak perlu melabur untuk tahap kesihatan yang lebih baik. 

Bagi saya lebih baik mencegah dengan pengambilan suplemen lebih baik dari mengubati dengan rawatan kimia. Semoga kita lebih peka terhadap kesihatan untuk melakukan amal kebajikan ye.


Yunez Izzati
0126720464
SID tip top & meletop!
Cod area bkt kapar, meru, setia alam, aman perdana, puncak alam, kapar, klang dan kawasan berhampiran.

0 comments:



Catat Ulasan