Hiasan Muka Yang Tak Diundang

Bismillahirrahmanirrohim
Assalamualaikum w.b.t

Mesti korg tertanya-tanya. Pebende lak la yg makcik ni nak cite hari ni kan. Of course la tajuk yg menjadi "pujaan" ramai sebab kebanyakan org akan jeling or tegur bila ada "hiasan" tambahan pd wajah anda berbanding biasa iaitu "Jerawat".

Jerawat terjadi kerana pori pada kulit yang tersumbat akibat sel kulit mati yang tidak dibersihkan beserta dengan rembesan minyak dari dalam kulit. Apabila kuman dan bakteria mula hinggap pada ruang tersebut, gumpalan-gumpalan akan terbentuk dan terus menutupi pori-pori kulit.

Masalah ini sering meghantui remaja terutamanya remaja perempuan yang baru datang bulan dan wanita yang mengalami menopos. Faktor tumbesaran yang pesat dan ketidakseimbangan hormon adalah antara punca utama masalah ini. Faktor keturunan dan diet juga perlu diambil kira. Kalo da tau muka sensitif kalo makan kacang, sila elakkan ye. Sayangi diri anda.

Jadi utk anda yg mengalami masalah jerawat atau dalam usaha utk menentang cik "J" dari muncul di wajah gebu anda, terdapat beberapa pilihan yg sesuai utk anda :
- set asas penjagaan kulit : esp+vita c..
- jerawat batu : esp+vita c+vita e
    * jika sampai berdarah elok + alfalfa utk detox dan zink sekali ye utk cepatkan luka baik      
- ketidakseimbangan hormon : esp+vita c+gla

Pengambilan esp konsisten 2-3 kali sehari pun dh ok utk jerawat kerana esp menggalakkan pertumbuhan sel kulit yg baru setiap 21hari. Manakala vita c dan e adalah bersifat antioksidan yg mampu megurangkan sekaligus menghalang pertumbuhan jerawat jika diamalkan secara konsisten. Vita E sgt bagus utk mempercepat kesan parut atau jeragat hilang. Selain utk dimakan, anda juga digalakkan mencuba masker esp+vita e+yogurt utk kulit wajah yg lebih halus dan gebusss gitu.

Salam Ukhwah,
Yunez Izzati
0126720464
SID : 1123259
cod area bkt kapar, meru, setia alam, klang n shah alam

0 comments:



Catat Ulasan